Artyści, dziennikarze, influencerzy, przedstawiciele zaprzyjaźnionych przedsiębiorstw i członkowie społeczności Stowarzyszenia Otwarte Drzwi wzięli udział w uroczystej premierze kalendarza na rok 2026 połączonej z wernisażem zdjęć Olka Urbańskiego. 2 października 2025 roku w Zakładzie Aktywności Zawodowej Galeria Apteka Sztuki oficjalnie zainaugurowano najważniejszy etap kampanii „Zawsze różowa, zawsze niebieski” – pierwszej w Polsce inicjatywie przeciwnowotworowej, która adresowana jest zarówno do osób „w normie”, jak i do osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Przed obiektywem Olka Urbańskiego – cenionego fotografa, artysty video i edukatora – stanęły 24 osoby znane ze świata mediów, sceny, estrady, filmu, mody, biznesu i sportu. Każdemu z zaproszonych artystów i influencerów towarzyszył uczestnik lub uczestniczka Stowarzyszenia Otwarte Drzwi.
Sesja na potrzeby kalendarza i wystawy została zrealizowana w ramach kampanii „Zawsze różowa, zawsze niebieski”.
– Tę akcję kierujemy zarówno do osób „w normie”, jak i osób z niepełnosprawnością intelektualną. Do tej pory brakowało działań profilaktycznych kierowanych do m.in. osób z zespołem Downa czy osób w spektrum. To według nas forma wykluczenia społecznego, a z tym walczymy już od 30 lat – wyjaśniła gościom wernisażu Marta Perkowska, prezeska zarządu Stowarzyszenia Otwarte Drzwi.
Pomysłodawcom tego działania przyświecał jeden cel – pomóc chociażby jednej osobie.
– Z traumą po stracie kogoś bliskiego, kogo zabrała mi choroba nowotworowa walczyłem prawie 20 lat. Bardzo chciałbym, aby w wyniku tej kampanii chociaż jedna osoba zadbała o siebie, odpowiednio szybko wykryła niepokojącą zmianę, poprosiła o pomoc, otrzymała ją i nie dopuściła do tego, aby jej bliscy przeżywali taką rozpacz, z którą ja walczyłem – przyznał Adrian Aleksandrowicz, koordynator i pomysłodawca kampanii.
Dla Olka Urbańskiego ten projekt był ważny ze względów artystycznych i emocjonalnych.
– Przygotowanie portretów tych 24 duetów dało mi dużo siły i napełniło dobrymi emocjami. Wiem, że to jest działanie podejmowane w słusznej i bardzo potrzebnej sprawie. Bardzo się cieszę, że zaangażowałem się w tej projekt i że udało się go nam wspólnie zrealizować – zapewnia autor zdjęć do tej kampanii.
Na wernisaż do Galerii Apteka Sztuki przybyło liczne grono osób, które pozowały do zdjęć Olkowi Urbańskiemu, w wydarzeniu wzięli udział m.in.: Anna Korcz, Anna Głogowska, Monika Richardson, Urszula Mielech, Tomasz Bedrnarek, Jan Pirowski, Dawid Koczur, Filip Szyc, Damian Witkowski i Mateusz Szymkowiak, który poprowadził to spotkanie.
Cały zespół Apteki Sztuki bardzo zaangażował się w tak ważny społecznie projekt.
– Zakład Aktywności Zawodowej Galeria Apteka Sztuki kończy w tym roku 18 lat, cieszymy się, że w tak szczególnym roku zainicjowaliśmy tak szczególną inicjatywę – przyznaje Katarzyna Soboń kierowniczka ZAZ Galeria Apteka Sztuki.
Partnerem głównym wydarzenia była firma Develey.
– Ten rok jest dla nas szczególny, bo podobnie jak Stowarzyszenie Otwarte Drzwi kończymy 30 lat. Współpracujemy niemal dwie dekady i jestem pewna, że nasza współpraca będzie trwała kolejne lata – deklaruje Elżbieta Trzeciak z firmy Develey.
Wystawa zdjęć Olka Urbańskiego pojedzie teraz w ogólnopolskie tournée. Zdjęcia pobudzające do refleksji o własnym życiu i zdrowiu zobaczą mieszkańcy m.in. Torunia, Wąbrzeźna i Warszawy.
Każdy, kto chciałby mieć swój własny egzemplarz kalendarza może skontaktować się ze Stowarzyszeniem Otwarte Drzwi pod adresem e-mail: kalendarz@otwartedrzwi.pl.
fot. Piotr Raczko