• misja
  • baner1
  • baner2
  • baner3
Stowarzyszenie Otwarte Drzwi

Osoby z niepełnosprawnością, głównie intelektualną i psychiczną, pełniące rolę edukatorów społecznych/trenerów – w tym jest siła. Dzięki wiedzy zdobytej poprzez swoje osobiste doświadczenia, refleksje i kompetencje poprowadzą szereg spotkań (treningów, warsztatów) m.in. w warszawskich szkołach masowych, specjalnych i integracyjnych.

Projekt “Siła Woli II” jest kontynuacją pilotażowego projektu SIŁA WOLI realizowanego w 2016 roku. Głównym celem projektu jest zwiększenie świadomości pięciu grup społecznych w zakresie niepełnosprawności, szczególnie intelektualnej, wzmocnienie wizerunku społecznego osób z niepełnosprawnością, zwiększenie udziału osób z niepełnosprawnością w życiu własnych społeczności lokalnych, rozwój ich kompetencji. Odbiorcami projektu są: osoby z niepełnosprawnością, uczniowie szkół masowych, specjalnych i integracyjnych, rodzice uczniów w wieku szkolnym, studenci uczelni wyższych, pracownicy instytucji rządowych i samorządowych oraz środowisko pracodawców zainteresowanych współtworzeniem społecznie odpowiedzialnego biznesu.

– Zapraszamy do lektury wywiady z Justyną Kowalczuk, koordynatorką projektu Siła Woli II.

Skąd pomysł na tak oryginalny projekt?

Pomysł na realizację tego działania to efekt wieloletnich doświadczeń Stowarzyszenia Otwarte Drzwi w realizacji projektów, które służą wzmacnianiu zasobów i kompetencji osób z niepełnosprawnościami, szczególnie intelektualną. Dzięki propagowanej filozofii myślenia empowerment same osoby z niepełnosprawnością prowadzą edukację o niepełnosprawności. Pilotaż przyniósł nam jasne wnioski, czyli: możliwe, realne i potrzebne, żeby same osoby z niepełnosprawnością mówiły o doświadczeniach które bezpośrednio je dotykają oraz, że odpowiednio stworzone warunki umożliwiają, by taka edukacja odbywała się w sposób odpowiedzialny, ciekawy i atrakcyjny. Warto dążyć do włączania osób z niepełnosprawnościami w proces dostarczania wiedzy i doświadczeń różnym grupom społecznym o niepełnosprawności.

Czy trudno było zebrać odpowiednią grupę edukatorów społecznych/trenerów? Jakie były kryteria doboru?

Rekrutacja kandydatów do roli przyszłych edukatorów społecznych odbywała się przede wszystkim spośród uczestników jednej ze specjalistycznych placówek (dla osób z niepełnosprawnościami), działającej pod egidą Stowarzyszenia Otwarte Drzwi, tj. z Ośrodka Wsparcia Osób Niepełnosprawnych “Partnerzy” znajdującego się na warszawskiej Woli. Stąd też inspiracja tytułu projektu.

Dobór kandydatów w procesie rekrutacji nie był trudnością. Kilku edukatorów z pierwszej edycji projektu było już na tyle zmotywowanych i zaangażowanych, że z ogromną determinacją zadeklarowali gotowość udziału w drugiej edycji Siły Woli. W grupie edukatorów są także osoby, które nie mają doświadczeń w realizacji podobnych działań. Tutaj duża rola specjalistów pracujących z osobami z niepełnosprawnością, którzy prowadzili rozmowy, proponując udział w projekcie i motywując do działania przyszłych kandydatów. Wszystkie działania realizowane w projekcie “Siła Woli II” nadają szczególnej wartości, rangi i prestiżu, zarówno w grupie osób z niepełnosprawnościami na terenie Ośrodka “Partnerzy”, jak i w innych społecznościach, dlatego też zmotywowanie osób i organizacja grupy nie stanowiła dla realizatorów trudności.

Dlaczego uważasz, że osobom niezwiązanym bezpośrednio z niepełnosprawnością potrzebne są tego typu szkolenia/warsztaty?

Moje kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe przekonuje mnie do tego, że odbiór społeczny osób z niepełnosprawnościami, szczególnie intelektualną zmienia się, jest coraz bardziej realny, adekwatny do potrzeb tejże grupy. Wciąż jednak dostrzegam potrzebę budowania autentycznych więzi społecznych, w których osoby z niepełnosprawnościami będą partnerami, “dawcami” rzeczywistości, na którą mają bezpośredni i rzeczywisty wpływ.

Jak wyglądają przygotowania edukatorów społecznych/trenerów z niepełnosprawnościami do prowadzenia szkoleń/warsztatów?

Przygotowanie kandydatów do roli edukatorów jest procesem wzmacniającym przede wszystkim kompetencje społeczne każdej z tych osób. Trenerzy-mentorzy realizujący projekt Siła Woli to specjaliści pracujący w placówkach dla osób z niepełnosprawnościami. Przeprowadzają cykl szkoleń dla przyszłych edukatorów społecznych. W tej edycji edukatorzy szkolili się na 6 warsztatach, a każdy z nich to siedem godzin intensywnej, merytorycznej pracy, nad świadomością swoich słabych i mocnych stron, poszukiwaniem sposobów radzenia sobie ze stresem w sytuacji ekspozycji społecznej, poszukiwaniem atrakcyjnych form dzielenia się doświadczeniem własnej niepełnosprawności dla poszczególnych odbiorców projektu, charakterystyką każdej z grup społecznych i atrakcyjną ofertą odpowiadającą ich potrzebom. Dodatkowo, wzmacniający swoje zasoby edukatorzy społeczni mogą zdobywać swoje doświadczenia i weryfikować zdobyte umiejętności podczas praktyk szkoleniowych. Praktyczne próbki dają edukatorom szansę współprowadzenia spotkań, zajęć i warsztatów w “bezpiecznym” środowisku, przy wsparciu trenerów-mentorów.

Czy projekt SIŁA WOLI przynosi jakieś korzyści dla samych edukatorów społecznych/trenerów?

To pytanie warto zadać przede wszystkim naszym edukatorom społecznym! Ze swojej perspektywy powiem, że największą korzyścią jest udział edukatorów w działaniach, w których sami są ekspertami i najbardziej wiarygodnymi specjalistami własnych spraw i potrzeb. To wciąż niecodzienne doświadczenie. Chcę podkreślić ogromną identyfikację edukatorów z realizowanym projektem. Na przestrzeni dwóch lat koordynacji projektu Siła Woli i Siła Woli II dostrzegam ogromny rozwój społeczny edukatorów, dużą swobodę w relacjach społecznych (często o niebo większą niż samych odbiorców naszych spotkań) i nie należy jej mylić z nadmierną beztroską osób z niepełnosprawnością rozumianą na przykład poprzez skracanie dystansu w kontakcie z ludźmi, nic z tych rzeczy.

Jak wiele instytucji/firm zgłasza się do udziału w szkoleniach/warsztatach?

Zainteresowanie i odbiór społeczny szkoleń prowadzonych przez eduktorów jest duży. To zasługa i wartość prowadzonych przez Stowarzyszenie działań promocyjno-informacyjnych, a także dobrej marce, którą zbudowali edukatorzy w pilotażowej edycji projektu Siła Woli oraz podczas realizacji wieloletnich działań wolontariackich inicjowanych przez osoby z niepełnosprawnością wobec seniorów czy działań samopomocowych.
Podczas realizacji projektu Siła Woli w 2016 roku edukatorzy przeszkolili ponad 300 osób na terenie m.st. Warszawy. Odbiorcami działań byli uczniowie szkół integracyjnych i masowych, studenci, rodzice, pracodawcy. Odbyły się również szkolenia dla pracowników firm SODEXO Polska i SUEZ Polska, a także urzędników i pracowników Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia oraz Wydziału Obsługi Mieszkańców Urzędu Dzielnicy Wola, a także prowadzili cykl spotkań w Areszcie Śledczym w Białołęce.

Jaki jest odbiór społeczny projektu? Jak reaguję obecni na szkoleniach?

Na większości naszych spotkań ich uczestnicy są ciekawi problemów społecznych, otwarci i chętni by wymieniać się doświadczeniami, by na nowo konfrontować się z tym, co czasem budzi kontrowersje czy ciekawość społeczną.

Czy chciałabyś dodać coś od siebie?

Pragnę zaprosić do współpracy i kontaktu, szczególnie te osoby które mają wątpliwości. Działania edukatorów dowodzą, że warto i należy oswajać z niepełnosprawnością, a najlepszymi ekspertami w tej dziedzinie są osoby z niepełnosprawnościami. My już o tym wiemy.

koordynator projektu Siła Woli - Justyna Kowalczuk

koordynator projektu Siła Woli – Justyna Kowalczuk

Uwaga! Projekt „Siła Woli” został nominowany do konkursu S3KTOR 2016 na najlepszą inicjatywę pozarządową. Zagłosuj!
Link do głosowania: TUTAJ
Kategoria: Nowatorski
Inicjatywa Stowarzyszenie Otwarte Drzwi: Siła Woli
Każda osoba może zagłosować tylko na jedną inicjatywę. Po zagłosowaniu należy kliknąć w link, który przyjdzie e-mailem, aby potwierdzić głos.

DZIĘKUJEMY!!!